728x90 AdSpace

Latest News

Tuesday, June 11, 2013

Класната стая надолу с главата (the flipped classroom model)


Как изглежда класната стая от бъдещето?

Наопаки. По цял свят учителите започват да канят домашната работа в час и да изпращат работата в клас вкъщи. Става въпрос за набиращия популярност метод flipped classroom (буквално – преобърната класна стая), чиито предимства подкрепят все повече прогресивни преподаватели по света.

При модела flipped classroom ролята на учителя се изменя от лектор и наставник, във фасилитатор и вдъхновител. Предишното „слушайте урока и преписвайте плана от дъската, прочетете си стр. 29 до стр. 129 вкъщи и решете всички задачи след урока” е заменено от „гледайте видео презентация на новите концепции от урока вкъщи, а после ще работим по проекти и експерименти в час, за да изследваме заедно новия материал.”

Идеята е не само да се инкорпорират нови образователни технологии, но и да се създаде атмосфера на сътрудничество и креативност в час. Учениците усвояват материала със собствена скорост у дома, а в училище са активно включени в процеса на овладяване на новото съдържание. Учителят вече не седи на своя пиедестал пред дъската докато рецитира урока, а се движи свободно из класната стая, като помага, направлява и подкрепя учениците, които сами избират върху какво да съсредоточат вниманието си.

Как е започнало всичко?

През 2007, двама учители от САЩ откриват софтуер, с който да записват PowerPoint презентациите си и да ги публикуват онлайн за отсъстващите ученици. Поради големия интерес към тези онлайн уроци, който се разраснал на национално ниво, създателите на метода започнали да говорят за техниките си в училищата в цялата държава. В момента както държавата, така и благотворителни организации, съдействат със средства на учителите желаещи да „преобърнат” класната си стая.

Резултатът от този все още експериментален модел е, че вместо да седят отегчени, невъвлечени, полу-заспали или вършещи нещо несвързано с урока, учениците получават самостоятелността и доверието да преследват интересите си и да са активната страна по време на час. Друг, не чак толкова абстрактен резултат, е че в училищата в САЩ, в които бил приложен моделът, процентът на учениците скъсани по английски език спаднал от над 50% до едва 19%, а процентът на тези провалили се по математика – от 44% на 13%.*

Ще се случи ли това в България? Предполагам не един или двама учители биха извъртели очи при думите „записвали PowerPoint презентациите си и ги публикували онлайн,” тъй като технически оборудваните класни стаи в държавата ни се броят на пръсти и все още не сме достигнали до нивото да показваме уроците си на интерактивни дъски ежедневно. Аз не мисля, че „преобръщането” зависи единствено от технологиите, използвани от преподавателите, а по-скоро от отношението им към новото, от гледната точка и убежденията спрямо учебния процеs. А точно това може да се окаже проблем при нас.

Ето и един мой експеримент с mural.ly за илюстрация на преобърнатата класна стая.




*информацията е базирана на инфографиката на Knewton

Класната стая надолу с главата (the flipped classroom model)
  • Title : Класната стая надолу с главата (the flipped classroom model)
  • Posted by :
  • Date : Tuesday, June 11, 2013
  • Labels :
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 comments:

Post a Comment

Top