Днес за пореден път бях шокирана
от една история, разказана ми от моя ученичка, която в момента е в 12-ти клас и
се подготвя за матури по български и английски език. Описа ми как преминава
един урок при реномирана учителка по български език.
Жената е написала книга с анализи
на литературни произведения и уроците й се състоят в това, че тя ксерокопира
части от въпросната книга в два екземпляра и дава единия на момичето. После в
продължение на два часа й чете от копието си, а ученичката ми трябва да следи в
своето. Тя ми сподели, че единствената креативност, която се изисква от нея е
да измисли начин как да не заспи по време на безсмислената лекция. Най-ужасното
е, че момичето се чуди защо за няколкото месеца, в които посещава уроците, не е
написала самостоятелно нито една дума, а писмените работи, които са в основата
на матурата по български език, дори не влизали в плановете на учителката!
Споменатите „индивидуални” уроци
не са никак евтини на всичко отгоре.
При положение, че в почти никое
училище няма ефективна и целенасочена подготовка за матурите (а някои училища
дори не са провеждали пробни матури и децата нямат представа какво да очакват),
почти всички ученици са принудени да посещават подобни „индивидуални” уроци.
Какво могат да очакват срещу парите си в повечето случаи?
- Уроци, които в най-добрия случай се преподават на всички останали ученици, които посещават учителя (в едно и също ниво или с еднаква цел);
- Материали, които са били давани с години наред (отново в най-добрия случай не много на брой години и периодично обновявани);
- Множество ксерокопия, учебници, помагала и т.н. предназначени за училищата и за обща форма на преподаване, не индивидуална; и естествено голямото предимство,
- Пълното внимание и време на учител-експерт, което е един гигантски ресурс за напредъка на ученика и за съжаление рядко експлоатиран докрай.
Самата идея на индивидуалното
обучение е в този случай пречупена и опорочена. Целта да бъде извадено едно
дете от училищната (неефективна) обстановка е да му бъде обърнато специално
внимание и да се пригодят учебните методи спрямо нивото и силните, както и
слабите страни му страни. За колко учители се сещате или сте чували, които
провеждат ефектен анализ на нуждите и възможностите на учениците си и след това
прекрояват материалите и уроците си, за да отговорят на тези нужди? Аз лично се
затруднявам (за което се надявам да греша).
Ходенето на частни уроци в този
случай е просто друга форма на това, което се случва в училище, но в платен
вариант. Това, че един родител с гордост съобщава, че е успял да запише детето
си при известната по предмета си г-жа Х не гарантира, че то ще бъде достатъчно
мотивирано, че ще успее да извлече това, което г-жа Х се опитва експертно да
налее в главата му, както е правила години наред. Надявам се да не бъда
разбрана погрешно. Аз също съм учителка и позицията ми не е нито срещу
професията, нито срещу опита и знанията на г-жа Х. Идеята ми е, че
индивидуалното обучение просто наистина трябва да бъде това, което обещава с
името си – индивидуално.
Какви са принципите на
индивидуалното обучение тогава?
0 comments:
Post a Comment