Още когато бях ученичка се
вълнувах от наближаването на първия учебен ден. Не знам дали това ме е правело „зубърка”
или „задръстена,” при положение че повечето ми съученици виеха от мъка и се
оплакваха на всеослушание, че животът свършва, а скуката ще се шири месеци наред
до следващото лято. Мисълта да започна начисто, да докажа пред себе си, че
хората наистина могат да се променят и усъвършенстват, правеше това своеобразно
ново начало особено привлекателно. Години след това, вече учителка, пак се
вълнувам. И пак поради същите причини.
След няколко години опит открих,
че успешният първи учебен ден изобщо не зависи от това колко добър учител съм –
за да докажа това имах цяла година. Важното беше колко добър организатор съм,
доколко умеех да обръщам внимание на детайлите, да планирам, планирам, планирам
и накрая пак да планирам как да осъществя планираното. Не обещавам, че следния списък ще ви гарантира
гладко и безпроблемно начало на учебната година, защото всички знаем, че когато
работиш с деца, и най-добре обмисленият план може да се провали за секунди.
Всички съвети, обаче, са взети от собствения ми календар-планер-списък-със-задачи
и са постигнали необходимия ефект да ме накарат да се чувствам спокойна, добре
подготвена и нетърпелива за нови предизвикателства.
Ето и моите стратегии за успешно
начало:
Направете си дневник. Не дневник
с оценки, не календар, а истински личен дневник, в който след края на часа или
деня да записвате мислите и наблюденията си. Не е необходимо да пишете трактати
или дори свързани изречения. Понякога съм била толкова заета, че съм
надрасквала набързо някаква смесица от рисунки, йероглифи и букви, но винаги
съм била доволна, че съм намерила свободна минута за това. Някой ученик е казал
нещо смешно, което ми се иска да запомня? Имам разкошна идея за урок? Някой ме
е питал нещо и не съм успяла да отговоря в момента, а съм обещала „да проверя”?
Простичкият дневник се превръща в мой втори мозък понякога J.
Подгответе си несесер за спешни случаи. Това го разбрах след различни малки инциденти по време на час и ситуации, в които се оказвах неподготвена. В моя несесер винаги присъстват: игла и конец, безопасни игли, монети, зарчета, шишенце с минерална вода, ментови бонбони, медицински лепенки, кърпички, и т.н. Въобще, всичко, което би намалило дискомфорта ви при евентуална неочаквана „криза.”
Този път се организирайте по-добре от миналата година. Аз се опитвам да подобря практиките си всяка една година и знам, че началото й е момента, когато ако не си наложа да следвам нови правила, никога няма да намеря време веднъж като се започнат проверки и планиране на уроци. Ако не желаете да опитате някой от онлайн методите за лесна организация на учителското ежедневие, имам и друго предложение за вас:
Подгответе си несесер за спешни случаи. Това го разбрах след различни малки инциденти по време на час и ситуации, в които се оказвах неподготвена. В моя несесер винаги присъстват: игла и конец, безопасни игли, монети, зарчета, шишенце с минерална вода, ментови бонбони, медицински лепенки, кърпички, и т.н. Въобще, всичко, което би намалило дискомфорта ви при евентуална неочаквана „криза.”
Този път се организирайте по-добре от миналата година. Аз се опитвам да подобря практиките си всяка една година и знам, че началото й е момента, когато ако не си наложа да следвам нови правила, никога няма да намеря време веднъж като се започнат проверки и планиране на уроци. Ако не желаете да опитате някой от онлайн методите за лесна организация на учителското ежедневие, имам и друго предложение за вас:
Научете предварително имената на
децата в поверените ви групи и класове. Знам, че някои ще кажат, че преподават
на 100 ученика. Също знам, че и аз съм преподавала на толкова, а моменталното доверие,
което се създава у детето, когато се обърнеш към него по име не може да се
постигне с каквато и да е игра или практика.
Като споменах игри, помислете за забавен начин да разчупите леда в първия учебен час. Ако се нуждаете от идеи, тук можете да откриете някои, както и във Facebook страницата на „В час.”
Обмислете и създайте тематични табла за класната си стая (ако разполагате с такава), като можете да отделите място за изложба на творенията на вашите ученици, както и за вашите правила и политики за работа в часовете ви (помислете за забавен начин да запознаете децата с тях и да ги обсъдите заедно). Можете също така да добавите табло-игра, което да аранжирате според случая, като например: „Въпрос на деня,” „Предизвикателство на месеца,” „Интересен факт на седмицата,” и т.н. като единственото, което ви е необходимо е химикал, завързан за таблото така, че децата да могат свободно да оставят отговорите си.
В зависимост от това дали разполагате с подобна информация, съберете e-mail адресите на родителите на учениците си. Изпратете им кратко приветствено писмо (най-добре ще е ако си поиграете да го аранжирате с цветове и картинки), в което да се представите, да предоставите координатите си и да ги уверите, че сте насреща за помощ и съдействие. Това моментално ви отличава от другите учители, за които това е загуба на време. Повярвайте ми, всеки родител ще оцени отделеното внимание. Ако не разполагате с e-mail адреси, можете да използвате обикновена поща или дори телефонен разговор. Ако и това не ви допада, пригответе писмата в пликове и ги дайте на учениците си да ги предадат вкъщи. Убедила съм се, че родителските срещи преминават в далеч по-приятна атмосфера, след подобен контакт.
Декорирайте класната си стая. Направете я топла и уютна, примамлива и интересна. Никой не очаква чудеса от вас, особено при мисълта с какви стаи разполагат повечето ни училища, но учениците ви ще се чувстват много по-добре, когато видят, че ви е грижа за това да ги посрещнете подобаващо. Ето и няколко идеи за лесна за изработване декорация:
Като споменах игри, помислете за забавен начин да разчупите леда в първия учебен час. Ако се нуждаете от идеи, тук можете да откриете някои, както и във Facebook страницата на „В час.”
Обмислете и създайте тематични табла за класната си стая (ако разполагате с такава), като можете да отделите място за изложба на творенията на вашите ученици, както и за вашите правила и политики за работа в часовете ви (помислете за забавен начин да запознаете децата с тях и да ги обсъдите заедно). Можете също така да добавите табло-игра, което да аранжирате според случая, като например: „Въпрос на деня,” „Предизвикателство на месеца,” „Интересен факт на седмицата,” и т.н. като единственото, което ви е необходимо е химикал, завързан за таблото така, че децата да могат свободно да оставят отговорите си.
В зависимост от това дали разполагате с подобна информация, съберете e-mail адресите на родителите на учениците си. Изпратете им кратко приветствено писмо (най-добре ще е ако си поиграете да го аранжирате с цветове и картинки), в което да се представите, да предоставите координатите си и да ги уверите, че сте насреща за помощ и съдействие. Това моментално ви отличава от другите учители, за които това е загуба на време. Повярвайте ми, всеки родител ще оцени отделеното внимание. Ако не разполагате с e-mail адреси, можете да използвате обикновена поща или дори телефонен разговор. Ако и това не ви допада, пригответе писмата в пликове и ги дайте на учениците си да ги предадат вкъщи. Убедила съм се, че родителските срещи преминават в далеч по-приятна атмосфера, след подобен контакт.
Декорирайте класната си стая. Направете я топла и уютна, примамлива и интересна. Никой не очаква чудеса от вас, особено при мисълта с какви стаи разполагат повечето ни училища, но учениците ви ще се чувстват много по-добре, когато видят, че ви е грижа за това да ги посрещнете подобаващо. Ето и няколко идеи за лесна за изработване декорация:
Венец от моливи |
Кошничка с букет от снимки |
Надпис от счупени пастели |
Венец от линийки |
Поставете забавен надпис, заедно
с името си от външната страна на вратата на класната стая. Гледайте да не е
прекалено строго (сложен цитат), а по-скоро смешно и позитивно. Така учениците
ви ще получат приятно впечатление от вас още преди да са ви срещнали.
Подгответе малки подаръчета за учениците си. И наистина имам предвид малки: близалки, интересни моливи, разделители за книги (с интересни цитати, факти или полезна информация по предмета ви), значки с имената на децата (особено, ако те не се познават все още), хартиени папки (които да декорират сами и да ползват само по вашия предмет) и т.н.
Наред с всичко това съм сигурна,
че няма да забравите да планирате в детайли първия си урок, да се заредите с
канцеларски материали, да се приобщите към колегите си (ако сте в нова среда),
да си припомните правилника на училището, както и да вземете необходимите книги
от библиотеката предварително.
Последното, което бих ви посъветвала е да вземете фотоапарат и да
снимате децата, докато играят или работят. Предстоящият първи учебен ден ще
бъде уникален и единствен и ще се радвате да си спомняте за него.
От все сърце пожелавам на всички
вас един незабравим първи учебен ден с много позитивна енергия, усмивки, емоции
и моменти, които да ви вдъхновяват месеци наред!!!
Сега сте вие! Какво бихте добавили
като съвет или идея? Кое прави подготовката ви за новата година по-лека и
приятна? Какви нови предизвикателства сте си поставили за предстоящите месеци? За
всички нас ще бъде полезно да чуем опита и предложенията ви! Благодаря ви, че
се отбихте „В час” J!
Благодаря за полезната и навременна информация. Аз отдавна използвам свой " дневник" и това наистина ми помага :) Много ми хареса идеята за личните подаръчета, както и нестандартната украса на класната стая - линийките ми са фаворит. Успешна учебна година:)
ReplyDelete