Как изглежда класната стая от
бъдещето?
Наопаки. По цял свят учителите
започват да канят домашната работа в час и да изпращат работата в клас вкъщи.
Става въпрос за набиращия популярност метод flipped classroom (буквално – преобърната класна стая), чиито
предимства подкрепят все повече прогресивни преподаватели по света.
При модела flipped classroom ролята на учителя се изменя
от лектор и наставник, във фасилитатор и вдъхновител. Предишното „слушайте урока
и преписвайте плана от дъската, прочетете си стр. 29 до стр. 129 вкъщи и решете
всички задачи след урока” е заменено от „гледайте видео презентация на новите
концепции от урока вкъщи, а после ще работим по проекти и експерименти в час,
за да изследваме заедно новия материал.”
Идеята е не само да се
инкорпорират нови образователни технологии, но и да се създаде атмосфера на
сътрудничество и креативност в час. Учениците усвояват материала със собствена
скорост у дома, а в училище са активно включени в процеса на овладяване на новото
съдържание. Учителят вече не седи на своя пиедестал пред дъската докато
рецитира урока, а се движи свободно из класната стая, като помага, направлява и
подкрепя учениците, които сами избират върху какво да съсредоточат вниманието
си.
Как е започнало всичко?
През 2007, двама учители от САЩ
откриват софтуер, с който да записват PowerPoint презентациите си и да ги публикуват онлайн за
отсъстващите ученици. Поради големия интерес към тези онлайн уроци, който се разраснал
на национално ниво, създателите на метода започнали да говорят за техниките си
в училищата в цялата държава. В момента както държавата, така и благотворителни
организации, съдействат със средства на учителите желаещи да „преобърнат”
класната си стая.
Резултатът от този все още
експериментален модел е, че вместо да седят отегчени, невъвлечени, полу-заспали
или вършещи нещо несвързано с урока, учениците получават самостоятелността и
доверието да преследват интересите си и да са активната страна по време на час.
Друг, не чак толкова абстрактен резултат, е че в училищата в САЩ, в които бил
приложен моделът, процентът на учениците скъсани по английски език спаднал от
над 50% до едва 19%, а процентът на тези провалили се по математика – от 44% на
13%.*
Ще се случи ли това в България?
Предполагам не един или двама учители биха извъртели очи при думите „записвали PowerPoint презентациите си и
ги публикували онлайн,” тъй като технически оборудваните класни стаи в държавата
ни се броят на пръсти и все още не сме достигнали до нивото да показваме
уроците си на интерактивни дъски ежедневно. Аз не мисля, че „преобръщането”
зависи единствено от технологиите, използвани от преподавателите, а по-скоро от
отношението им към новото, от гледната точка и убежденията спрямо учебния
процеs. А точно това може да се окаже проблем при нас.
Ето и един мой експеримент с mural.ly за илюстрация на
преобърнатата класна стая.
*информацията е базирана на инфографиката на Knewton
0 comments:
Post a Comment